Teaching and learning

School then and now“School just died but, teacher, you just went on and on…:
I’m a teacher – there, I’ve confessed it!
I’m a teacher because I believe that the only freedom we have is the freedom to think for ourselves and I want to help people towards that freedom.
Except, like Carl Rogers, I don’t believe that it is possible to teach; you can only help people learn – I prefer the Club Med term “GO” (gentil organisateur – helpful organiser).
But traditional school is a system of power and control: it is more about socialisation than education. John Holt (“How Children Fail”) left teaching in school because he believed that it would never change. The web should allow it to change; force it to change, now that we all have access to an infinite amount of sharing and knowledge.
Yet we learn slowly; we tend to use new technology to do the same thing we have always done – it takes time to rethink our paradigm.
This blog is set up as a diary from the front; comments from my class; an invitation to all students to express their views on how when and why they learn.
What interests me is the process of school: what is really happening? What is really being learnt? The BIG questions:
• What is really interesting?
• What is relevant?
• What do you need to know?
• How do you learn it?
• What is the role of school in this process? How can I best use it?
• Who Am I? What is my character? How do I behave and react? What are my habits?
• What is my motivation?
• What do I want to become? How do I need to change to achieve this?

Advertisements

One Response to Teaching and learning

  1. Sur l’image dans le deuxième cas de figure, je ne pense pas que l’école serait morte. Elle servirait d’autant plus à cadrer la masse d’informations récoltées tout autour de nous. Les professeurs seraient les tampons et les canalisateurs de nos projets. Et même des coachs.

    Le professeur qui coacherait ses élèves, comme en sport nous deviendrons très vite des élèves à la motivation sans borne. Quand je suis chez moi pour travailler, je travaille d’arache-pied, je cherche des solutions, je tiens des notes, etc… Après il me reste plus qu’à poser des questions aux professeurs. En quelques sortes je valide mes nouvelles connaissances auprès des professeurs.

    Le problème est que tout élève n’est pas forcément motivé, ou alors n’est pas capable de progresser de lui-même. Je pense surtout aux élèves très jeunes, qui sortent des écoles obligatoires, sauf peut-être le gymnase qui donne à tout un chacun, le devoir de se chercher une méthode d’apprentissage autonome.

    Sinon Monsieur Pulfrey, je n’ai pas lu l’entier des autres postes, pour cause mon anglais n’est pas encore assez bon pour lire de façon fluide. Mais vos idées sont tout à fait pertinante, surtout dans pour les étudiants qui sont passionnés par leur profession. POur les autres, ils faudraient qu’ils cherchent encore leur voix.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: